Datum: 11 december 2024

Onderwerp: de toekomst van de kledingindustrie

Verslag:

Tijdens deze meet-up gingen we met elkaar in gesprek over de toekomst van de kledingindustrie. Dat deden we met behulp van vijf fragmenten van de Tegenlicht uitzending ‘Uit de kleren’. En met behulp van twee posters. Eén poster met daarop de pyramide van duurzaamheid en een poster met daarop het productieproces van kleding.

Het was een open en levendige discussie, waarin verschillende belangrijke onderwerpen werden besproken. We deelden constructieve ideeën over hoe de kledingindustrie duurzamer kan worden, wat we zelf kunnen doen en hoe we consumenten kunnen betrekken bij deze verandering. We delen hieronder een paar van onze conclusies.

Meer liefde voor kleding

Heel veel kleding wordt weggegooid, gemiddeld na 7x dragen. We kunnen op dit moment zes generaties kleden met de hoeveelheid textiel dat in de wereld is. Dit blijkt uit verschillende cijfers en uit de Tegenlicht aflevering ‘Uit de kleren’. Een van de ideeën die naar voren kwam, was dat er meer liefde voor kleding nodig is:

  • Dit kan door kleding (in de winkel) van iets unieks te voorzien. Een eigen gekozen knoop of iets kleins wat er op wordt genaaid. Dan wordt het meer ‘jouw’ kledingstuk, zoals bij een trouwjurk.
  • Meer liefde krijg je ook door meer kwaliteit van kledingstukken. We denken dat mensen dan minder kleding kopen, maar investeren in kleding dat langer meegaat.
  • Meer liefde kan je ook krijgen, denken we, door kleding duurder te maken. Als iets duurder is, ga je er meestal ook zuiniger mee om. Tegelijk is dure kleding nadelig voor mensen die het financieel niet breed hebben.
  • Ook bespraken we het idee van statiegeld op kleding. Net zoals we statiegeld hebben voor flessen, zou je ook statiegeld kunnen krijgen op kleding die je inlevert voor recycling of hergebruik. Dit zou kunnen helpen om kleding langer in de kringloop te houden en de afvalberg te verkleinen.

Meer informatie nodig, inclusief de uitkomsten van een Levens Cyclus Analyse (LCA)

We merkten op dat er te weinig informatie beschikbaar is. Het is een lange keten met veel partijen. Wat wordt door wie gedaan? En voor hoeveel geld? En hoeveel energie en materialen worden gebruikt? Wat wordt er verspild? Met betere cijfers kan je beter aangeven wat nodig is op welke plek in de keten. Twee voorbeelden:

  • Kledingvezels kunnen worden gemaakt van gerecycled materiaal, aardolie, dieren of planten. Maar wat is nou het beste? Moeten we recycling stimuleren en gebruik van aardolie uitbannen? Maar zijn kleding van planten dan duurzamer? Voor één katoenen shirt heb je 2.700 liter water nodig.
  • Voor recycling heb je kleding gemaakt van monomaterialen nodig. Dit zijn stoffen die uit één materiaalsoort bestaan; 100%. Tegelijkertijd krijgt kleding door het gebruik van multimaterialen, bijvoorbeeld wol en polyester gecombineerd, een langere levensduur.

Het idee werd geopperd om voor dit soort vraagstukken een LCA uit te voeren. Dan bereken je van ‘geboorte’ tot ‘dood’ voor meerdere thema’s zoals energie, materiaal, water, mensenarbeid, transport km etc. wat de voetafdruk is. Met dat soort informatie kan je betere oplossingen aandragen.

Meer bewustwording in het algemeen en onder jongeren in het bijzonder

Er zou meer bekend moeten zijn over de impact van kleding en wat je als consument kan doen. Op meerdere manieren zou het goed zijn om de bewustwording te vergroten.

  • Het is belangrijk om meer informatie te geven over de gevolgen van consumptie en de impact van kleding op scholen. In de klas kan je hierover een mooi gesprek voeren met jongeren.
  • Om jongeren te bereiken kun je influencers inzetten om duurzaamheid en tweedehands kleding aantrekkelijker te maken. Als influencers laten zien hoe cool en stijlvol tweedehands kleding kan zijn, kan dit het imago van tweedehands mode veranderen en het populairder maken.
  • Ook werd het idee van een ‘nutri-score’. voor kleding geopperd. Dat het label laat zien hoe duurzaam het kledingstuk is.

Meer enthousiasme voor 2e hands kleding

2e hands kleding heeft een betere status nodig. Een reden om geen 2e hands te kopen is omdat mensen het vies vinden. Het is dus wenselijk om veel beter te communiceren dat er geen ‘vieze’ 2e hands kleding wordt aangeboden, omdat er een goed selectie- en reinigingsproces is.

Kledingwinkels kunnen tweedehands kleding aantrekkelijker maken door het op een stijlvolle manier in de etalage te zetten, of door het te verkopen in trendy winkels. Zo wordt het voor consumenten veel interessanter om tweedehands kleding te kopen.

De maakindustrie terug naar Nederland

Er werd ook gesuggereerd om de maakindustrie terug naar Nederland te halen. Veel kleding wordt nu in lage-lonenlanden gemaakt, vaak onder slechte omstandigheden. Door de productie dichter bij huis te brengen, kunnen we de arbeidsomstandigheden verbeteren en de ecologische voetafdruk van het transport verminderen. Dit zou ook kunnen helpen om de controle over het productieproces te verbeteren en eerlijkere prijzen te bieden aan de makers van kleding.

De meet-up liet zien dat er veel mogelijkheden zijn om de kledingindustrie duurzamer te maken

Verduurzamen vraagt om meer informatie voor consumenten, om gedragsverandering en om samenwerking tussen bedrijven, overheden en consumenten. Er zijn veel manieren waarop we zelf kunnen bijdragen aan een duurzamere mode-industrie, van het kopen van tweedehands kleding tot het kiezen voor producten die beter voor het milieu zijn. Samen kunnen we werken aan een toekomst waarin de kledingindustrie minder schade aanricht en waarin kleding langer meegaat.

Nieuwsgierig? Hieronder een aantal suggesties om je verder te verdiepen:

Door Albertien Perdok

Albertien studeerde bos- en natuurbeheer aan Wageningen Universiteit en werkte voor organisaties zoals het Wereld Natuur Fonds en het Bureau voor Ruimte & Vrije Tijd. Nu is ze werkzaam als ecoloog bij de Gemeente Roosendaal. De rode draad: duurzaamheid. Albertien: "Met de activiteiten in de Salon wil ik mensen in verbinding brengen met elkaar. Mensen bewust maken van onze plek op deze planeet zodat we beter zorgen voor onze natuur."